Οι οµοιότητες λίγες. Οι διαφορές µεγαλώνουν το κενό. Τέσσερις µητέρες και τα παιδιά τους µιλούν στα «ΝΕΑ» για το... χάσµα τους
Εκείνη κοιτά τους παλιούς δίσκους βινυλίου. Εκείνος, λίγο πιο πέρα βάζει το CD µε τη µέταλ µουσική στο τελευταίας τεχνολογίας ηχοσύστηµα. Η Μίρκα Σαρδέλη έζησε τα εφηβικά της χρόνια στα τέλη του ‘70, µια εποχή που σηµαδεύτηκε από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, όπως λέει στα «ΝΕΑ». «Αλλες εποχές, άλλες συνήθειες. Βλέπω διαφορές µε την εφηβεία που περνούν οι δύο µου γιοι στα πάντα: τη µουσική, το ντύσιµο, τη διασκέδαση, τον κινηµατογράφο, το διάβασµα». Ο 15χρονος γιος της, Νίκος, είναι µαθητής της τελευταίας τάξης του Γυµνασίου. «Εχουµε απλά άλλα ερεθίσµατα», λέει.
Κλασικό ροκ, Σαββόπουλο, Olympians και φυσικά Θεοδωράκη και Ξαρχάκο η µητέρα, µέταλ και ροκ ο γιος. «Το πικάπ στην εφηβεία µου έπαιρνε φωτιά», θυµάται η Μίρκα Σαρδέλη και ο Νίκος θα πει «ακούω τραγούδια παντού, γι’ αυτό κι έχω συνέχεια µαζί µου το mp3». Συναυλίες, κινηµατογράφος, πάρτι και βόλτες στην παραλία ήταν οι επιλογές διασκέδασης της µητέρας το 1977, όταν συµπλήρωνε τα 16. Στην ίδια περίπου ηλικία, ο γιος της περνάει αρκετές ώρες παίζοντας µε φίλους βιντεοπαιχνίδια ή στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η Σόλωνος, η Πλατεία Κάνιγγος και η Κωλέτη όπου βρίσκονταν τα µεγαλύτερα φροντιστήρια ήταν τα νεανικά στέκια της µητέρας τότε, ενώ η πλατεία Νέας Σµύρνης, ο πολυχώρος στο Παλαιό Φάληρο αλλά και η Πλατεία Συντάγµατος είναι τα αγαπηµένα στέκια του 15χρονου γιου της σήµερα.
Οι κινηµατογραφικές επιλογές του είναι κυρίως αµερικανικές κωµωδίες και περιπέτειες. Μία από τις αγαπηµένες του, «Ο τουρίστας», µε τον Τζόνι Ντεπ. Για τη µητέρα υπήρχε ο «ποιοτικός κινηµατογράφος», µε ταινίες του Μπερτολούτσι ή του Αγγελόπουλου, αλλά και τα µιούζικαλ. Ακόµη και στο ντύσιµο, υπάρχουν µεγάλες διαφορές µεταξύ των δύο γενεών: «Τα σηµερινά παιδιά και πολύ περισσότερο τα κορίτσια περιποιούνται τον εαυτό τους από πολύ µικρή ηλικία. Οι κοπέλες συναντούν τη θηλυκή τους πλευρά από τα 12 κιόλας χρόνια. Αντίθετα, εµείς κυκλοφορούσαµε άβαφες, µε µποτάκια και αµπέχονο, το στρατιωτικού τύπου παλτό, µέχρι τα 18 µας», παρατηρεί η κ. Μίρκα. Οπως εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήµιο Αιγαίου Ευστράτιος Παπάνης, οι διαφορές στις δύο γενιές είναι εξαιρετικά µεγάλες λόγω των επιταχυνόµενων αλλαγών και της παγκοσµιοποιηµένης κουλτούρας. «Ο σηµερινός έφηβος έχει σχεδόν τις ίδιες συνήθειες µε έναν στην Αµερική ή την Αυστραλία». Μια από τις σηµαντικότερες διαφορές αφορά την πολιτικοποίηση των νέων. «Οι έφηβοι και οι νέοι τη δεκαετία του null 70 και null 80 ήταν πολιτικοποιηµένοι. Σήµερα, και σύµφωνα µε στοιχεία ερευνών, απαξιώνουν την πολιτική και τους πολιτικούς, δεν πιστεύουν σε συλλογικά κινήµατα», σηµειώνει.
Τα κορίτσια σήµερα περιποιούνται τον εαυτό τους από πολύ µικρή ηλικία
«Μαµά, να σε ρωτήσω κάτι; Ποιοι είναι οι Bee Gees;»
Να φανταστείτε, η πρώτη µου έξοδος ήταν στα 15. Πήγα κινηµατογράφοµε τις φίλες µου αλλά και τηµητέρα µου. Σήµερα, τα παιδιά βγάζουν αυτό που νιώθουν», λέει. Πολλές φορές καλείται να απαντήσει σε ερωτήσεις τύπου: «Ποιοι είναι οι ABBA ή οι Bee Gees;». Η 15χρονη Ελένη ακούει τις ξένα χιτς από τα µουσικά κανάλια. Κι ενώ η µητέρα της διάβαζε Πηνελόπη ∆έλτα ή Β. Ουγκώ, η Ελένη προτιµά να διαβάζει το «Λυκόφως» και να σερφάρει στο ∆ιαδίκτυο...
Βγήκα για πρώτη φορά στα 15 µου: πήγα σινεµά µαζί µε τις φίλες µου αλλά και τη µητέρα µου
«Φλερτ µε αγόρια στα 70s; Μόνο κρυφά από τον πατέρα!»
Πάντα κάτι θα θέλουν τα παιδιά παραπάνω από αυτά που τους προσφέρονται από τους γονείς
«Εµείς πηγαίναµε πολύ σινεµά. Πλέον κατεβάζουν τις ταινίες!»
Είναι καθηµερινότητα για µας να διαβάζουµε παρέα µε τους συµµαθητές µας µέσω SkypeΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου