Οταν η βυζαντινή αγιογραφία συναντά το σύγχρονο γκράφιτι, ένα εικαστικό θαύμα γεννιέται.
Ο Φίκος, ένας 28χρονος Ελληνας καλλιτέχνης, εξάγει εγχώριο πολιτισμό
«παντρεύοντας» μια τεχνοτροπία ηλικίας 1.600 ετών με ένα μοντέρνο κίνημα
του δρόμου. Είναι ένας από τους λίγους εκπροσώπους του είδους.Η υπογραφή του, όμως, βρίσκεται στους τοίχους αρκετών μεγάλων πόλεων της υφηλίου: Αθήνα, Γαλλία, Βουλγαρία, Αγγλία, Ιρλανδία, Ουκρανία, Αυστρία, Λιθουανία, Ελβετία, Νορβηγία, Μεξικό.
Στην παρούσα φάση η ατομική του έκθεση λαμβάνει χώρα στο Τορίνο, ενώ πέρυσι έργα του φιλοξενήθηκαν στη βρετανική πρωτεύουσα.
Ζωγραφίζοντας από τα δέκα του χρόνια, ξεκίνησε σπουδές βυζαντινής ζωγραφικής στα 13 του με δάσκαλο τον Γιώργο Κόρδη, εργάστηκε μαζί του επί πενταετία στην εικονογράφηση ορθοδόξων ναών και παράλληλα ανέπτυσσε το προσωπικό ζωγραφικό του ιδίωμα.
Εχοντας επιπλέον εμπειρία ως graffiti artist συνεχίζει, όπως εξηγεί, με μεγάλες τοιχογραφίες σε δημόσιους χώρους, κάτι που φέρει μοναδική αξία, καθώς είναι η πρώτη φορά που η μνημειακή βυζαντινή τέχνη συναντά ένα μοντέρνο κίνημα με μεγάλη αλληλεπίδραση, όπως η street art.
Πιστός στην ιδέα ότι η τέχνη οφείλει να μιλά για διαχρονικές αξίες, όπως έκαναν επί χιλιάδες χρόνια οι μεγάλοι πολιτισμοί, ο Φίκος (www.fikos.gr) λέει στο «Εθνος» ότι αντλεί τη θεματολογία του κυρίως από την αρχαία ελληνική μυθολογία -και ενίοτε τη σουμεριακή ή την ιρλανδική-, ένα κεφάλαιο με σταθερό κύρος και επίκαιρα διδάγματα.
Η σύνδεση
Κάθε φορά συνδέει το περιεχόμενο της τοιχογραφίας με τον τόπο και τον χρόνο, χωρίς όμως άμεσες αναφορές.
«Κάποτε ήθελα να φτιάξω σε έναν τοίχο τον μύθο του Θησέα αντεστραμμένο, δηλαδή τον Μινώταυρο να έχει σκοτώσει τον Θησέα και να τον σέρνει νεκρό. Ηθελα να σκεφτεί κάποιος ότι σήμερα δεν υπάρχουν ήρωες και ότι συχνά είναι οι κακοί αυτοί που επικρατούν. Ο κύριος στον οποίο ανήκε ο τοίχος μού ζήτησε στο πρόσωπο του Μινώταυρου να ζωγραφίσω τον Γιώργο Παπανδρέου. Ε, αυτό δεν θα το έκανα ποτέ... Πρώτον, είναι κιτς, και δεύτερον, ο Παπανδρέου κάποια στιγμή έφυγε, ο Θησέας όμως είναι πάντα εδώ...».
Εξηγώντας γιατί επέλεξε τη βυζαντινή ζωγραφική επισημαίνει: «Για μένα αυτό που κάνω είναι παραδοσιακή ελληνική ζωγραφική -ακολουθεί τους βασικούς της κανόνες- μια συνέχεια της αρχαιοελληνικής, που έπειτα εξελίχθηκε σε βυζαντινή. Ξεκίνησα να τη διδάσκομαι στα 13 μου, είναι η μητρική μου γλώσσα. Δεν μπορεί ξαφνικά κάποιος να πει «τώρα θα αρχίσω να μιλάω Αγγλικά για να επικοινωνώ με τον κόσμο», σημειώνει και συνεχίζει: «Θέλω να δείξω ότι η βυζαντινή ζωγραφική μπορεί να είναι ένας σύγχρονος λόγος. Οραματίζομαι να τη διαδώσω ως οικουμενικό σύγχρονο γεγονός και όχι ως επίτευγμα του παρελθόντος. Και ίσως τελικά βρεθούμε πολλοί και συσταθεί ένα παγκόσμιο κίνημα. Ζήτηση υπάρχει...»».
Κατερίνα Ροββά
.ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου